Sider

29 mai 2014

Diagnose Norge: klassisk boarderline

Anmeldelse av: 1814 – En western fra vidda
Anmeldelsen er publisert på Scenekunst.no 

Gjestespill på Det norske teatret, scene 3
1814 – En western fra vidda med Statsteatret. Regi: Yngve Sundvor.

I en vilter westernkomedie greier Statsteatret å si noe om Norge som nasjon, samtidig som de skaper rein underholdning, god stemning, og gir et beleilig spark til nasjonalfeiringa.  

Statsteatret består av rutinerte skuespillere. Dette gjør de fordi de har lyst, og spillegleden er smittende. 
Frigruppa Statsteatret gjør det de sier de skal – lage god underholdning med sin viltre western. Spørsmålet er om de også greier å si noe om hvem vi nordmenn er, og hva vi kommer fra. Hvis man har litt sans for metaforer, er det ikke til å underslå at de til en viss grad makter dét også.

Gjennom ti forestillinger skal Statsteatret fortelle sin egen versjon av Norgeshistorien fra 1066-2066. Dette er den fjerde produksjonen i serien, og den knytter an mot grunnlovsjubileet. Hadde den ikke gjort det, ville nok denne forestillingen hatt litt mindre å by på av refleksjoner som går ut over westernkomikken.

Norge som overgriper
Storyen er banal. Men fordi ensemblet velger et ofte ignorert perspektiv, nemlig Norge som overgriper etter at vi endelig ble en selvstendig nasjon, gir stykket det lille ekstra.

Norges kolonialisering av samisk territorium og den knallharde fornorskingspolitikken som ble ført fra midten av 1800-tallet er kjent. Men i dette stykket trer den direkte sammenhengen med Norges eget nasjonsbyggingsprosjekt som tydelig fram, og i forlengelsen av grunnlovsjubileet får den nasjonale festen seg her et betimelig stikk.

Mannsdominert og depressivt
Begivenhetenes sentrum er et lite mannssamfunn i Finnmark. Her er guvernøren og hans assistent, lappologen Kayser (Gard B Eidsvold). De henger i baren til Per Pedersen (Kim Sørensen), tidligere same, nå god kristen. På vidda bor samen Ailo, og han vil de alle ha has på. Men det skjer ikke stort før den kriminelle John (Per Kjerstad) kommer ridende inn fra sidelinja. Han er blitt forvist fra Kristiania, og har fått lovnad om et stykke land dersom han blir i Finnmark, subsidiært et reip rundt halsen dersom han kommer tilbake til Kristiania.

Depresjonen henger tjukk over vidda. Livet her er ensomt og repetitivt, og karakterene bytter på å være den mest suicidale i selskapet. Men de har også filosofiske øyeblikk.

Metaforer på Norge
Eks-samen Per har store komplekser for sitt samiske utseende og bakgrunn, og sitter mye foran speilet. Per ønsker å utslette sin egen identitet og sin egen kultur (og hele samefolket) for å tekkes og omfavne det norske. Samtidig følger han en slags rasjonell logikk og presenterer nøkterne analyser av hva nordmennene egentlig driver med i Finnmark. Det dreier seg om å skape utvikling, i betydningen utnytte naturressursene og fremme kristendommen. Gjennom Per ser vi på en måte Norge som oljenasjon. 

Lappologen er Norge som godhetsregime; han vil det beste, men teknokrat som han er, gjør han stadig håpløse valg som fører ham stadig lenger ut på –ja- viddene.

Emosjonelt personlighetsforstyrret
Den mest usympatiske figuren i stykket er guvernøren, et tilfelle av klassisk boarderline. Det er han som representerer Norge som ny, selvstendig stat i stykket. Han sliter med  traumer etter en brutal barndom, men tar stadig aggresjonen ut på andre. Han veksler mellom å være en sippete grineunge med et enormt behov for medynk, og en triggerhappy tyrann. Han er slik en karikatur over Norge, som sliter med mindreverdighetskomplekser overfor Danmark og Norge, men som med den nyvunne selvstendigheten går rett hen og tyranniserer og overkjører urinnvånerne i Finnmark.

Linken til ville Vesten – komplett med cowboys, indianere og saloon – fungerer bra. Urfolksperspektivet versus de opportunistiske, kyniske mennene som representerer staten er lett å kjøpe når det gjelder andres historie, men smerter kanskje litt mer når det er vi selv som er skurkene.

Westernjoik
Teatertruppen har et godt samspill. Noe av det beste er detaljene i mimikk og timing, samt de enkle, men effektive virkemidlene. Ved hjelp av strikk skvetter blikkbokser veggimellom når det blir "skutt på", og røde, hvite og blå ballonger er blod og knall. Mange av replikkene sitter også som skudd.

Westernmusikken er gjennomgående i stykket, og veksles av med litt joik og sametrommer innimellom. Det er filmatisk og fint. Scenografien består ganske enkelt av paller som utgjør det som måtte behøves av bar, kontor og gamme, og gir sammen med enkel lyssetting den rette effekten. Forestillingen skjeler med sin blodige humor og sine skrudde detaljer til Quentin Tarantino og Wes Anderson. Ensemblet spiller avslappet og selvtilfreds. De gjør dette fordi de har lyst, og deres spilleglede smitter. Statsteatret lykkes i å skape rein underholdning, god stemning, og et beleilig spark til nasjonalfeiringa.   

Regi: Yngve Sundvor
. Manus: Yngve Sundvor i samarbeid med Statsteatret. Med: Cato Skimten Storengen
, Kim Sørensen, Gard B. Eidsvold, Per Kjerstad
, Egil Keskitalo. I samarbeid med Rogaland Teater og Beaivváš Sámi Našunálateáhter



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar