Anmeldelse av Zoo av
Jonas Corell Petersen m.fl. På Det Norske Teatret. Publisert i Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift 4/12.
Granskingen av kjedsomheten blir dessverre kjedelig.
I sin diplomoppgave ved KHiO, Unge Werthers Lidingar, forsket regissør Jonas Corell Petersen i
hvordan vi nordmenn er blitt så velferda og vellykka at vi ikke lenger har noe
å strekke oss etter, og heller ikke noe å leve for. Siden sist har han kommet
til at det likevel oppstår et fornyet behov hos oss konsumnordmenn: behovet for
menneskelig kontakt.
Granskingen av kjedsomheten blir dessverre kjedelig.
Foto: Chris Erlbeck |
For når alt, inkludert studier, fritidsaktiviteter og
hobbyer på en måte dreier seg om konsum, forblir fokus gjerne rettet innover;
mot selvrealiseringen. Samtidig oppstår savnet etter den gode samtalen, klemmen
og intimiteten gode vennskap rommer
.
.
Den gode samtalen
Hva er en virkelig samtale? Hva slags historier forteller vi
hverandre? Innholdet i en svadasamtale kan ha en dyp, fin kjerne. Det kan i
grunn dreie seg om ensomhet, isolasjon og hjertevarme, eller mangel på sådan.
I Zoo møter vi
Kyrre (Kyrre Hellum), Joachim (Joachim Rafaelsen) og musikeren Gaute (Gaute
Tønder). Rundt dem sitter tre statister i brytedrakter. De er stort sett stille
og bidrar til å flytte søkelyset rundt på Det norske teatrets Scene 2. Joachim
innleder insisterende en samtale med Kyrre, og denne varer i drøye halvannen
time.
Skuespillerne beholder sine egne navn, og framstår som
henholdsvis flørtete, nevrotisk og tilbakelent. Hva som er dem selv, hva som er
karikert og hva som er underspilt, vet vi ikke, men det vekker heller ikke
særlig interesse, for materialet de overflatisk jobber med er så utrolig
trivielt. Under overflaten ligger desperasjon, søken etter menneskelig kontakt
og behovet for å bekjempe kjedsomheten. Men det funker ikke å overføre den på
publikum.
Representasjon og kommunikasjon
Jeg observerer at jeg har lyst til å hive meg inn i de
banale samtalene som stadig spinner videre til nye temaer fordi jeg ellers
kjenner at jeg begynner å kjede meg. Kjedsomhet er et viktig tema for Petersen,
men når det ikke oppleves som en givende kjedsomhet, når ikke Zoo fram til publikum.
Uttrykket i forestillingen er lystig og skøyeraktig, mens
det finnes en underliggende sorg som forsøker å presse seg opp til overflaten.
Men klovnens tårer rører ikke. Tar han oss på alvor? Vi blir snakket til, og
oppmuntres til å kommunisere – med hverandre og med scenen, men opplever
likevel at vi bare er rekvisitter i forestillingens smartypantseri.
Tullenynorsk for
fremmedgjøring
Stort sett er det varme lysstoffrør som lyslegger
forestillingen, men innimellom dempes lyset, og scenen dekkes av et tynt lag av
røyk. En av skuespillerne framfører en monolog eller et dikt i en ømmere tone.
I begynnelsen er det fine ting som presenteres, men etter hvert sklir disse
sekvensene over i raljering, der skuespillerne snakker tullenynorsk – sånn
nynorsk vi ville snakket om vi skulle tulle med nynorsk.
Den er fullstendig
usammenhengende og fjasete, og bidrar til ytterligere fremmedgjøring som mest
av alt oppleves som usympatisk. Ellers snakker aktørene sine egne
østlandsdialekter, og beholder sine egne navn.
Kulturelt dressert
Scenografien er som i Unge
Werther fargesprakende og enkel. Utover scenen ligger store, gule
sponplaterm, og omkring flyter 70-tallsoransje sofaer, hvite vaskemaskinerog
neongrønne bøtter og trestammer. Temmet natur, slik vår egen natur er dressert
og sosialisert.
På samme måte peker Petersen på hvordan vi er sosialisert
til å lese teater. Vi reagerer kanskje ikke på stiliserte bilder, som når to
menn sitter tett inntil hverandre. Vi reagerer mer når skuespillerne bryter
mellom spill og det å ”spille seg selv” og når de prater tullenynorsk. Petersen
drøfter forholdet mellom sal og scene, men han er ikke særlig inkluderende.
”Sei meg imot – eg treng nokon å slåst med”, sier Joachim Rafaelsen på et
punkt. Petersen vil sette kjedsomheten opp mot følelsen av å leve, og vil sette
latteren i halsen på oss med den destruktive og viljen til å bryte ned mot
slutten av stykket.
Hemmelig kontekst
Det programmet ikke sier noe om, er at forestillingen
spinner ut av Edward Albees skuespill The
Zoo Story fra 1958. Å oppgi en bitteliten referanse til Albee kunne gitt
publikum litt mer kontekst og mening. Albees stykke handler grunnleggende om
ensomhet og isolasjon, men også om klasseskiller og toleranse for menneskers
ulikhet i livsanskuelse og -situasjon. I stykket skjer det ingenting, før
skjebnen innhenter karakterene gjennom en voldelig slutt. Noen paralleller til
originalen er det fortsatt å finne i
Zoo,
men flere sentrale elementer er nesten visket vekk, og klinger ikke klart nok.
I Zoo blir også
slutten noe umotivert fordi karakterenes forskjeller er portrettert i overkant
utydelig. Kyrres raseri er uforståelig, og Joachims ensomhet for
underkommunisert. Det dyriske overvelder karakterene på en måte som ikke finner
gjenklang hos oss, og som også blir liggende helt i bakgrunnen. Også statistene
virker uberørte av den voldelige tildragelsen, som et blasert publikum som er
vant til det meste.
Hva slags
kontakt duger?
Forestillingen handler om virkelige møter mellom mennesker.
Men menneskelig kontakt er ikke nok i seg selv – hverdagens trivielle samtaler
blir frustrerende kjedsomhet, og du leter etter den gode samtalen. Hvor ofte
har du en ordentlig samtale; en som handler om noe annet enn TV, nyheter, barna
eller i verste fall været? En som handler om ideer, om livet? Hverdagens
trivialitet legger seg som skurv over tendenser til slike samtaler, og gjør at
en lengter bort.
I Unge Werthers
Lidingar greide Jonas Corell Petersen humoristisk å formidle den
hjerteskjærende historien slik at begge elementer løftet forestillingen. Det
virker som om han forsøker seg på noe av det samme her, men at han ikke helt
får det til. Det blir for langt, og granskingen av kjedsomheten blir faktisk
kjedelig.
T.O. Jeg fikk dessverre ikke sett den opprinnelige oppsetningen som gikk på Black box teater i fjor.
Zoo
av Jonas Corell Petersen m.fl.
Skuespillere: Kyrre Hellum, Joachim Rafaelsen, Gaute Tønder
Regissør: Jonas Correll Petersen
Scenograf: Nia Damerell
Komponist: Gaute Tønder
Lysdesignar: Tilo Hahn
Statistar: Lars Bingen, Johannes Blåsternes, Anders
Nordhammer
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar