Sider

15 november 2012

Flyttedag som utvider fantasien

Anmeldelse av Trevi gods & transport av Claire de Wangen. Publisert på Scenekunst.no.

På et hjørne ved Sofienbergsparken i Oslo lå det en gang et apotek. Mye har skjedd her siden den gang. I teaterforestillingen Trevi gods & transport får Claire de Wangen oss til å undre oss på hva folk som tidligere har levd i byen gjorde, hva de tenkte og hvorfor de flyttet.


Regissør Claire de Wangen skaper stedsspesifikt teater der publikums helhetlige sanselige opplevelse er vel så betydningsfull som innholdet i tekst og handling. Med den fortryllende forestillingen Osperheimkomplekset greide hun å skape stort engasjement for trær og økologi. I Legemsarkivene tok hun oss med på en reise gjennom Kulturhistorisk museum i Oslo, der budskapet kunne knyttes til overvåknings- og arkiveringskritikk. Denne gangen er det minner og sykdom som
står sentralt. Med Trevi gods & transport gir hun oss nok en fantasieggende opplevelse av drømmer og historie.

Stemningsfullt fellesskap
Ute i bakgården på Helgesens gate 44 møtes vi først med kaffe og te, pepperkaker og en presenning over hodet i tilfelle regn. Allerede her etableres en varm stemning og en oppmerksom tilstedeværelse fra aktører så vel som tilskuere. Det at vi bare er tjue publikummere (utsolgt) er ikke skummelt, for dette er et fellesskap en får lyst til å være en del av.

- Vi skjønner godt at dere vil flytte, sier stadig de to karene som driver flyttebyrået Trevi gods & transport. - Den som ikke flytter på seg, står stille.

De to karene bærer stadig på kasser, drikker litt kaffe, og presiserer at de flytter hva som helst – ingen spørsmål.

Før og nå
Mennene tar oss med inn i den gamle bygården, der vi først kommer inn i et typisk 00-talls møterom med kontormøblement og friskt fruktfat på bordet. En liten pike i svart kjole med stor, hvit krage lukker bestemt døra. Hun bryter helt med kontoruttrykket, og ser ut som om hun kommer rett ut av en Maria Gripe-bok, der hun alvorlig og mystisk trekker ut håndtaket av døra. Publikumsfellesskapet forsegles når vi slik låses inne. Jenta forteller med kunstig voksne ord om fortid og nåtid.

Når vi slipper ut, går vi gjennom en gang, der vi kikker inn på en av flyttemennene som sitter ved et lite kjøkkenbord og spiser kake. Han drikker kaffe fra termos og hører på et musikkstykke jeg tror må være den italienske smørsangeren Achille Togliani som synger Fontana De Trevi.

Vi kommer inn i et stort rom med vinduer ut mot Sofienbergsparken. Det er her flyttebyrået holder til. Men tidligere har andre virksomheter holdt til her. Utenfor henger fortsatt skiltet til et advokatfirma. Og for mye lenger siden, på midten av 1800-tallet, lå et apotek her. Fortsatt er taket i lokalet originalt, og vi kan se apotekergudinnen Hygieia oppe i det østre hjørnet.

En koffert full av minner
Nå er rommet fylt med kasser og møbler, lamper og esker. De er stablet omkring i hele lokalet – nesten helt opp til taket. Vi får beskjed om å nyte utsikten over parken inntil flyttebyrået har tid til å hjelpe oss. På gata utenfor passerer hipstere og familier; sånne folk som er ute og går en lørdag ettermiddag. Så kommer flyttekarene forbi, og tar med seg et flyttelass ned i parken. Der setter de ut sofa, bord og lampe.

Den lille jenta som er sammen med oss, forteller at bakken under parken er bakken full av hvite knokler etter en epidemi som herjet her for lenge siden. En dame med rødt hår, lærtights og krokodillestøvletter slår seg ned i sofaen i parken. Hun knuger en liten, hvit koffert tett til brystet. Med en svart bluse med stor, hvit krave er det en forbindelse mellom henne og den lille piken.

Hemmelige tunneler
Senere kommer hun bort til vinduet – kofferten er borte. Hun flytter, men den saken blant alle tingene hennes som betyr mest for henne er denne lille hvite, kofferten, og nå er den borte. - Har dere sett den, spør hun oss fortvilet. Hva er det som gjør et hjem? Minnene fra livene våre, fra mennesker vi bryr oss om. Kan en fylle en leilighet med nye ting og føle seg hjemme?

Den lille jenta er overalt i lokalet; hun forsvinner inn i hemmelige ganger i pappesker og skap, og dukker opp helt andre steder. Hun bærer på en brun rotte. Hva skjedde med denne lille jenta? Ble hun aldri voksen? Ble hun syk? De gammeldagse klærne hennes og det alvorlige oppsynet, den veslevoksne talen og den drømmende tilstedeværelsen hennes gjør at hun mer og mer løses opp og blir et minne som er overalt i huset, og kanskje aller mest i den rødhårede damens forsvunne koffert.

Forskyver publikumsrommet
Claire de Wangen er utrolig flink til å få oss til å legge merke til detaljer. Vi vet aldri riktig hva som er lagd for forestillingen og hva som var der fra før. Vi legger uansett merke til sanselige elementer på en helt annen måte enn i den travle byhverdagen. Hun er en Amelie fra Montmartre som ber oss stikke hånda ned i bønnesekken og virkelig føle hvor deilig det kjennes.  

Sammen med scenograf Lea Basch byr de Wangen på detaljrike, gåtefulle forestillinger på utradisjonelle steder. Hun ville aldri tilbudt publikum et konvensjonelt amfi eller et vanlig titteskapsoppsett. Hun bryter hele tiden ut av det vi tror er forestillingsrommet, og utvider fantasien vår. Samtidig er det plass til et meget begrenset antall publikummere. Dette binder oss sammen på en usedvanlig måte.

Når publikumsrommet løses opp, trekkes vi dypere inn i forestillingen – vi blir i større grad del av den. Mens vi står i de store vinduene til et tomt næringslokale på Grünerløkka og ser ut over Sofienbergsparken, titter folk inn på oss og blir nysgjerrige. Vi vet noe de ikke vet, men vi vet ikke helt på hvilken måte vi er del av det.

Historiene som fyller forestillingen Trevi gods & transport er vage og mystiske. Vi får bare små brokker av dem, og må selv prøve å binde trådene sammen.

Løse tråder
Claire de Wangen tar utgangspunkt i en idé som forestillingen spinner rundt. Men det er ikke så mye vi får vite, og det kommer ikke til noen forløsning. Ulike tråder bindes ikke sammen, og mye forblir ufortalt. Den greske og romerske gudinnen Hygieia har kanskje ikke noe med fontenen i Roma å gjøre, selv om jeg prøver å finne koblinger mellom vannbårne sykdommer som kolera, den romerske akveduktens endepunkt i en stor fontene, smørsangeren Achille Togliani og hva som egentlig foregikk på Grünerløkka på midten av 1800-tallet. Linken mellom renhetsgudinnen og den, etter tradisjonen, pestbærende rotta er der. Damen med den hvite kofferten og skinnklær har kanskje ikke noe med hygienegudinnens slange å gjøre. Eller kanskje likevel.

Poenget til de Wangen er kanskje i større grad å få oss til å tenke litt over hva menneskene som var akkurat her for mange år siden tenkte og gjorde. Hva har skjedd før på alle de stedene vi hver dag beveger oss? Hvilke mennesker har bodd her, hva drev de med? Hvorfor flyttet de?

Sammenhengen i fortellingen synes å være underordnet den opplevelsen vi som er tilstede deler. Vi blir stablet opp på kasser, nesten helt opp til taket, og ser på den måten forestillingen fra ulike vinkler. Noen lukter på møllkuler, andre på papp, andre igjen på plast og skai. Lukter trigger ulike minner, og minner – individuelle og kollektive – er en viktig brikke i puslespillet Trevi gode & transport.

Trevi Gods og Transport 
Trevi Gods og Transport er produsert av Claire de Wangen med støtte fra Norsk Kulturråd. I samarbeid med scenograf Lea Basch og skuespillerne Joanna Magierecka, Halvor Wilhelm Valle, Harald Kolaas og Alva de Wangen. Mer på prosjektets hjemmeside

Bilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar