Sider

14 mai 2011

Byggrisotto med ost og sopp

Litt mer mat. Jeg har dilla på byggryn. Både J og jeg har masse kjipe minner fra da vi var små, men med riktig behandling blir bygg en fest. Denne risottoen var helt suveren.




Ingredienser:
3 dl  hele byggryn
2  hvitløkbåter
250 g  skogsopp
2 1/2 dl  hvitvin
9 dl  kraft
2 ss  rapsolje
2 ss  bladpersille
40 g  parmesan
salt og nykvernet pepper
1 ss  kapers, helst salte

Skyll byggkornene. Hakk løk og hvitløk fint. Fres dem myke og gylne i olje eller smør i en panne med høye kanter. Løken må ikke ta farge. Hell i byggkornene. Stek videre til blandingen virker tørr. Hell i vinen. Rør godt i pannen. Spe med kraften (kylling- eller grønnsakkraft) i flere omganger når vinen er nærmest fordampet. La massen tørke opp etter hver speing. La massen koke rundt 40 minutter mens du rører flittig. Børst soppen ren og del i mindre biter. Rist soppen i olje eller smør, gjerne sammen med skylte kapers. Dryss over salt og pepper. Vend sopp og nyrevet parmesan inn i byggmassen, sammen med halvparten av den hakkede persillen. Hvis du ønsker en mer kremet konsistens, kan du tilsette litt matfløte eller kraft. Smak til med salt, pepper og resten av persillen.

Oppskriften fant jeg her.

Det gøye er å variere med ulike oster, sopper, viner og krydder. Nammis :)

2 kommentarer:

  1. hey, googlet byggrisotto, så kom jeg rett på bloggen din, anna. hyggelig (jeg vet jo du er flink til å lage mat)..

    Marte F.

    SvarSlett
  2. Slett ikke verst - selv om det vel ikke er mat som preger denne bloggen aller mest :)
    Men MAT ER GODT!

    SvarSlett