Angående
CAN WE TALK ABOUT THIS?
på Dansens Hus 11.05.12
Can we talk about this
er et utmattende og sterkt danset bidrag til en debatt som altfor ofte tvinges i kne
av politisk korrekthet på den ene siden og overspente rop om rasisme og
islamofobi på den andre siden.
Dette er slik jeg opplevde/husker det, men jeg vil fortelle det likevel. Da småsøsknene mine gikk på barneskolen, kom det en stor
somalisk familie til bygda. Vi hadde noen afghanere fra før, og dem gikk det
veldig fint med – de var fjellfolk som syntes det var fint å jobbe som avløser
i fjøsene til bøndene, og som var vant til kalde vintre. Alle likte
afghanerne. Derfor var en ikke så bekymra over somalierne – det gikk jo fint å ta i mot flyktninger i den langstrakte, grisgrendte nordlandskommunen. Kommunen kjøpte et hus, og sørbygda gjorde seg klare til å ta imot de nye innbyggerne.
afghanerne. Derfor var en ikke så bekymra over somalierne – det gikk jo fint å ta i mot flyktninger i den langstrakte, grisgrendte nordlandskommunen. Kommunen kjøpte et hus, og sørbygda gjorde seg klare til å ta imot de nye innbyggerne.
Det gikk egentlig ikke fullstendig på tverke, men den var en
lang rekke ting som gjorde at somalierne ikke er særlig populære i kommunen
min. En kort stund etter at de var kommet, klagde somalierne til kommunen at
huset de hadde fått var fullt av kakerlakker. Det er ikke kakerlakker i
Nordland. Ingen hadde noen gang sett en kakerlakk i et hus i sørbygda. Det var
jo klinkende klart at somalierne hadde tatt med seg kakerlakkene selv.
Litt senere ville familien flytte. De hadde ikke førerkort,
og syntes det var alt for vanskelig å komme seg rundt. De ville til
kommunesenteret, midtbygda. Sørbygda følte seg forulempede. Var de ikke bra
nok? Her hadde de gjort alt klart og tatt i mot med åpne armer, og så ble de
avvist. De var rett og slett fornærma.
I midtbygda
oppstod også prat. Mennene ville ikkje jobbe – de satt bare på kafeen
hele dagen. Kvinnene fikk seg vaskejobber. På skolen klagde søsknene mine. Veit
du hva – somalierne får helt nye fine skolesekker av kommunen. Somailierne har
gym med hijab på. Somalierne trenger ikke ha svømming, for de får ikke lov til
å være nakne sammen med andre. Somalierne drar på ferie til Somalia. Hva er det
de flyktet fra, hvis de kan dra på ferie dit.
Somalierne bor ikke lenger i kommunen min. De flyttet til
Drammen. Drammen har lyktes godt med integreringen sin. Jeg vet ikke om
somalierne våre har det bedre der, men det sies at de har familie der – at de
har folk der som forstår dem litt bedre.
Nylig ble en av de afghanske jentene fra bygda mi norgesmester
i taek won do i sin klasse. Sambygdingene mine var så kry – tenk at de kunne være
med å dyrke fram så store idrettstalenter. Det var noe annet enn de som måtte
droppe svømminga på grunn av hijaben.
Sambygdingene mine har ikke noe i mot religionen til
somalierne – afghanerne er også muslimer. Det er greit å være muslim så lenge
du likevel takker ja til å komme på pinnekjøttmiddag på juleaften. Er litt
fleksibel – lar jentene drive med kampsport. De fleste muslimer er moderate,
ikke så langt fra oss som bare kulturelt sett er kristne.
I sin nye forestilling ”Can we talk about this” tar det
berømte og beryktede britiske dansekompaniet DV8 et oppgjør med det i islam som
ikke er greit.
Et av de mest slående sitatene i den ordrike og overveldende
forestillingen er:
”dersom det ligger i din religion eller din kultur å
slå din kone, ja, da er det greit.” Det
er kanskje dette sambygdingene mine ikke var enig i. Når det uttrykkes så
eksplisitt som i dette sitatet, er det lett å si ”nei, slik skal det ikke være –
slik vil vi ikke ha det”.
Men i ytterste instans, eller kanskje ikke engang helt i
ytterkanten, er det dette vi må forholde oss til. Dette er noe vi må snakke om.
Jeg jobber med anmeldelsen nå. Den skal til Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift.
Fantastisk forestilling!
SvarSlettFor meg et glitrende eksempel på hvordan kunsten kan gå rett til kjernen på spørsmål som samtiden sliter med.
Tekstutdragene alene ville vært en sylskarpt foredrag om islam og integrering. Dansen alene ville vært fabelaktig. Sammen var det helt suverent, noe av det beste jeg har sett på lenge.
Men jeg er uenig i det som står i programmet, og det du gjentar her, om "politisk ukorrekt". Det må i så fall være begrepsbruken "multikulturalisme" i disse ABB-tider.
Min eneste kritikk er at forestillingen essensialiserer religion. Den handler kun om Islam vs. andre religioner, uten å ta stilling til historie, imperialisme, kriger, økonomi, maktforhold, fattigdom, etc. Den fokuserre også på problemene og ser bort fra alt det positive som kommer ut i møtet mellom islam og andre religioner.
Lykke til med kritikk.
Enig - forestillingen forener høy kvalitet i dans så vel som tekst. Jeg synes det er en veldig bra ting å konsentrere seg om ett poeng, og synes det er bra at de dropper alle mulige andre aspekter. Ytringsfrihet + voldelig islamisme er da mer enn store nok temaer.
SvarSlettFerdig med kritikken nå - legger ut et lite utdrag etterhvert.