Life & Times episode I er et teaterprosjekt om identitet, hukommelse og fokus på relasjoner.
Anmeldelse av
Life & Times episode I av og med Nature Theatre of Oklahoma. På Black Box Teater, storsalen, 26.04.12.
Anmeldelse av
Life & Times episode I av og med Nature Theatre of Oklahoma. På Black Box Teater, storsalen, 26.04.12.
Forestillingen Life
& Times episode I går ut på å fortelle livshistorien til en av teatergruppas
medlemmer. Etter et 3,5 times maraton har vi kommet til tredje klasse på
barneskolen. Amerikanske Nature Theatre of Oklahoma har lagt opp en plan om ni
forestillinger basert på minnene til én eneste kvinne. Jeg gleder meg til
fortsettelsen.
Knausgårdsk detaljert
Fra stellebordet, via hjemmets trygge havn, ut til nabolag,
barnehage og skole loser hun oss, denne kvinnen vi ikke sikkert får vite navnet
på fordi
navnet skifter etter hvem av skuespillerne som til en hver tid er den syngende fortelleren. Vuggende, hoppende, dansende, med teksting på tavler over scenen, stotrer, stopper og fortsetter beretningen basert på alle minner som ett etter ett faller fortelleren inn. Det er et imponerende lappeteppe.
navnet skifter etter hvem av skuespillerne som til en hver tid er den syngende fortelleren. Vuggende, hoppende, dansende, med teksting på tavler over scenen, stotrer, stopper og fortsetter beretningen basert på alle minner som ett etter ett faller fortelleren inn. Det er et imponerende lappeteppe.
Hun husker mennesker rundt seg; ikke bare de eldre søsknene
og de små vennene, men viktige og mer perifere voksne. De litt formelle
foreldrene som likevel var fulle av diskret kjærlighet, de mange slektningene
som alle framstår som litt fjerne, noe som er rart ettersom hun må kjenne mange
av dem i voksen alder. Hun husker særlig godt barnehagebarn-, -tanter og
lærere. Lærerne har gjort stort inntrykk på henne, og hun elsket nesten alle.
Hun husker helt tilbake til da hun var under året. En albue
på stellebordet, fargen på vaskemaskinen. Hun husker gulfargen rommet hennes
var malt i, og innser nå at gult ble favorittfargen hennes kanskje på grunn av
det trygge barnerommet. Hun husker søsknene som lekte med henne, hvordan
nabolaget så ut.
Syngende innser hun at minnet hennes noen ganger er falskt
der det finnes fotografier som preger det hun tror hun husker.
Vi er det vi husker
Gjennom første del, fra mot pausen som kommer etter om lag to
timer, trigges utrolig mange minner. Ikke bare hos fortelleren, men hos hver
eneste publikummer. Hundre barndommer og tusenvis av
minner fyller den tette, varme lufta i Black Box’ store sal.
Minner forandrer seg gjennom livet, men det er også minner
som gjør oss til dem vi er – de preger oss, både når det gjelder smak og vaner.
Hukommelsen aktiveres av små ting, av beskrivelser av ting en kan relatere seg
til – av smak og ikke minst av lukt.
Like, you know, um
Ordet ”like” må være et av de mest brukte i den evig
strømmende teksten i dette fortellerteatret. En typisk setning fra sangen kan være ”Um. And we had like a sofa, that
was kind of, like – you know - pinkish”.
All tekst popper opp på
skjermer publikum kan følge med på. Alle ord som vanligvis redigeres ut, fikses
på, ryddes av banen, får her rom. Her er ikke et eneste øh eller hm
hoppet over. Alle lyder inkluderes i sangen, noe som i sterk grad bidrar til å
understreke hvor utrolig stilisert mye annen litterær og dramatisk tekst i
virkeligheten er.
Følger skiltene
Formen på fortellingen er typisk NToO, men utypisk mye annet.
En enkel plattingscene med et hvitt bakteppe, trapper foran og på hver side,
tre musikere og en slags instruktør på gulvet nedenfor scenen. På scenen, tre
kvinner og etter et par timer også tre menn, i matchende antrekk i grått og
rødt. En av gangen er historiefortelleren, og formidler fortellingen gjennom
sang. Sangens melodi er til å få fullstendig på hjernen, og selv om temaet er
nokså langt, føles det monotont. Energisk står ensemblet og gynger; beina bøyes
rytmisk og sprettent, en evig vugging som kun avbrytes av små koreografier
bestemt av ark som instruktøren ved scenekanten holder opp for dem.
Den overanalyserende voksnes blikk
Jeg hadde begynt å kjede meg da pausen kom, men er glad jeg gikk
inn igjen etterpå. Nå går forestillingen over i en helt ny fase. Spillet er det
samme, vuggingen, syngingen, pianospilleren, melodien. Men nå strømmer ikke
lenger minnene på. Nå blir jeg opptatt av måten den voksne kvinnen analyserer
seg selv som barn, og hvordan hun tillegger sitt barnlige selv egenskaper og
meninger det er komplett umulig å verifisere. "Jeg var allerede den gang
oppmerksom på sosiale skillelinjer”, bemerker hun.
Når hun oppdager et minne om en venninne med en voldelig far,
kommer hun på stadig dypere vann, og begynner å forsvare seg for hvorfor ”ingen
gjorde noe”. Det er den voksne kvinnen som snakker, for ingen kan klandre et
barn som til og med sier fra til sine egne foreldre om vold i venninnens hjem.
Likevel er det den voksne skyldfølelsen, og måten hun nå forholder seg til det
som skjedde, som dominerer hennes framlegging.
Likevel preges forestillingen av den varme og kjærlige
stemningen. Den fyller publikum, og vårt uregjerlige språk får oss til å smile.
Life
& Times episode I matcher ikke Nature Theatre of Oklahomas tidligere høydepunkter
(jeg har bare sett Romeo & Juliet
og Your brother, remember, og elsket
begge), men er en skjønn og god forestilling om hvordan minnene preger oss. Uten
minnene er vi ingenting. Minnene gjør oss til dem vi er, og definerer vår
identitet.
Laget og regisert av: Pavol Liska og Kelly Copper. Fra en telefonsamtale med: Kristin Worrall. Musikk: Robert M. Johanson. Design: Peter Nigrini. Med: Ilan Bachrach, Gabel Eiben, Anne Gridley, Matthew Korahais, Julie Lamendola og Alison Weisgall. Musikere: Daniel Gower, Robert M. Johanson og Kristin Worrall. Sufflør: Elisabeth Conner. Dramaturg: Florian Malzacher. Produksjonsmanager: Kelly Shaffer. Lyd: Mark Kleinfelder. Produsert av Nature Theater of Oklahoma og Burgtheater Wien. Co-produksjon: Internationales Sommerfestival Hamburg, Kaaitheater Brussel, Théâtre de la Ville Paris, Internationale Keuze Festival Rotterdamse Schouwburg og Wexner Center for the Arts at The Ohio State University. Støttet av: The MAP Fund, a program of Creative Capita og the Rockefeller Foundation.
Foto: Reinhard Werner.
Laget og regisert av: Pavol Liska og Kelly Copper. Fra en telefonsamtale med: Kristin Worrall. Musikk: Robert M. Johanson. Design: Peter Nigrini. Med: Ilan Bachrach, Gabel Eiben, Anne Gridley, Matthew Korahais, Julie Lamendola og Alison Weisgall. Musikere: Daniel Gower, Robert M. Johanson og Kristin Worrall. Sufflør: Elisabeth Conner. Dramaturg: Florian Malzacher. Produksjonsmanager: Kelly Shaffer. Lyd: Mark Kleinfelder. Produsert av Nature Theater of Oklahoma og Burgtheater Wien. Co-produksjon: Internationales Sommerfestival Hamburg, Kaaitheater Brussel, Théâtre de la Ville Paris, Internationale Keuze Festival Rotterdamse Schouwburg og Wexner Center for the Arts at The Ohio State University. Støttet av: The MAP Fund, a program of Creative Capita og the Rockefeller Foundation.
Foto: Reinhard Werner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar