Faust for kids på Black Box Teaters lille scene. Anmeldt på Scenekunst.no.
Den monumentale
klassikeren strippes ned til en liten times spennende og detaljrik grøsser for
tweens.
Faust for kids er første forestilling ut i en serie på tre stykker som serverer klassikere for et ungt publikum. |
Da Johann Wolfgang von Goethe var gutt, så han på
dukketeater en forestilling om magikeren og vitenskapsmannen Faust. Faust
tilhører den tyske legendeverdenen, og lille Johann syntes fortellingen var
fascinerende. Han tok med seg Faust videre, og fra han begynte å skrive sitt
eget storslåtte verk om Faust til han ble ferdig, tok det hele 60 år. Slik sett
kan en si at historien på en måte ble hans egen: verken Goethe eller Faust ble
noen gang riktig tilfreds.
Grådige Faust
I et rom med hvite, rene møbler, sirlige bunker av hvite
håndklær og rekker med hvite bøker møter vi den gamle, sorgtyngede mannen Faust
(Anders Høgli). Han ånder og lever for kunnskap, og får aldri nok. Han drikker
bokstavlig talt bøker, men ingenting kan slukke
kunnskapstørsten hans.
kunnskapstørsten hans.
I desperasjon tyr den lærde mannen til magi. Siden kommer
Mefisto (Maria Dommersnes Ramvi), som er selve djevelen, og tilbyr ham alt han kan
ønske seg. I denne forestillingen er Mefisto en lang, engleaktig dame kledd i
hvitt fra topp til tå. Hun stavrer på høye hæler, med unaturlig lyse øyne, og i
panna hennes lyser to røde djevelhorn. Hun er ganske gæren; noen ganger ler hun
hysterisk, andre ganger spyr hun i avsky. Med en stemme som veksler mellom lett
rogalandsbris og skummel stormende høstnatt framstår hun som uforutsigbar og redselsfull,
selv om hun kan se pen og søt ut.
Den svikefulle
friheten
Mefisto tilbyr Faust alt han vil ha, men i bytte vil hun ha
sjelen til Faust når han dør. Det synes Fast er greit, selv om han jo allerede
er en gammel mann. Han kan jo bare ønske seg ung igjen! Den skrukkete masken
faller, og Faust blir ung og vakker.
Spreke Faust treffer den søte jenta Gretchen (Tora Nilsen),
og faller for henne. Nå ønsker han seg at hun skal bli forelsket i ham også.
Det gjør hun så klart (Mefisto ordner jo hva det skal være), men ønsket innfris
til en høy pris. På grunn av Faust blir hele familien til Gretchen drept, og jenta
selv settes i fengsel. Etter en liten time slutter forestillingen om Faust her,
på samme sted som Goethes Fausts første del.
Sinnets og kroppens
begjær
I begynnelsen tror vi på desperasjonen til Faust når han
undrer på livets spørsmål, og prøver å nå den innerste marg i stammen: hva er
det som holder verden sammen? Men etter at Mefisto kommer inn i bildet og Faust
blir mest opptatt av Gretchen, mister han liksom det nysgjerrige fokuset sitt.
Fra nå av er det lyst og opplevelser som står i sentrum. Han mister spørsmålet
sitt av syne, og blir mer opptatt av fysisk enn av mental tilfredsstillelse.
Det er ikke gull alt som glitrer. Faust blir ikke tilfreds
selv om han får oppfylt ønskene sine. Suksess er ikke lykke, og larven blir
aldri mett.
Skremmende og rikt
I Faust for kids er lyd og lys urovekkende og halloweenaktig
der det veksler mellom varmt, hvitt, med lyder av bier og fugler og kjærlighetssang,
til rufsete, møkkete lys og hard technomusikk. Lydbildet i forestillingen er
vakkert, mørkt og detaljrikt. Hjerteskjærende skrik, kinaputter og overtydelige
lyder av ledd som knekker og dører som skriker gir en tegneserieaktig effekt,
noe som fungerer veldig bra. Skummelt er det også.
Scenografien er frisk og funksjonell, og byr på mange
overraskelser. Ut av skap og skuffer ramler epler og høstløv, ballonger og
såpebobler. De bidrar til å gjøre forestillingen detaljrik og spennende for
store og små.
Regissør og dramaturg er flinke til å variere tempoet i
forestillingen; fra undrende, reflekterende ro til hissige, løpske ritt når
fortelleren skal berette alt om Gretchen på en gang. Da går det så fort, og til
så mye støy, at det er plent umulig å få med seg all teksten. Men villskapen
kommer klart fram, og det er kanskje det viktigste.
Monumental utfordring
Det krever mot å gi seg i kast med en så kolossal klassiker som
Faust. Å skulle formidle dannelsesmursteinen til den vanskelige målgruppa av
barn fra ti år og opp er kanskje enda mer utfordrende. Med en knapp time til
rådighet, må kompleksiteten i historien selvsagt ofres, men viktige poeng
illustreres ordløst underveis. ”Det skal ta tid å lære, og øvelse gjør mester”,
ser vi når Gretchen prøver å lære seg sjonglering. ”Det som synes godt kan være
ondt”, tenker jeg når lyden av glade bier brått begynner å minne mer om fråtsende
kadaverfluer. Ved å legge inn lekne detaljer får ensemblet sagt mye mer enn den
teksten de får plass til.
Klassikere for kids: FaustRegi: Hildur Kristinsdottir. Dramaturg: Matilde Holdhus. Lydbilde: Stine Janvin Motland og Gyrid Kaldestad. Skuespillere: Maria Dommersnes Ramvi, Tora Nilsen og Anders Høgli. Scenografi: Petter Alstad og Bård Vaag Stangnes. Produsent: Mona Larsen. Lysdesign: Norunn Standal. Støttet av: Norsk kulturråd, Kunstløftet, Fond for utøvende kunstnere og Seanse. Co-produksjon: Black Box Teater. Klassikere for Kids består av regissør Hildur Kristinsdottir og dramaturg Matilde Holdhus. Forestillingen vises også på Avant Garden i Trondheim 8-11. november.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar