Anmeldelse for Scenekunst.no.
Med et sterkt og nært engasjement belyser BIOS miljøutfordringene fra scenekunstens perspektiv. Resultatet er mer bevegende enn den mest engasjerte rapport, og maner til handling.
Med et sterkt og nært engasjement belyser BIOS miljøutfordringene fra scenekunstens perspektiv. Resultatet er mer bevegende enn den mest engasjerte rapport, og maner til handling.
Verden over forsvinner millionvis av bier hvert
år. Biene har en stor økologisk og økonomisk betydning med sin pollinering av
blomster. Bidøden kan samtidig stå som et signal om at noe større og verre er
galt i naturen.
Ingen er helt sikre på hva den store bidøden kommer av, men
slik vi mennesker har odlet fram og gjort oss avhengige av biene, er det en
utfordring for landbruket at de nå blir borte i milliardtall. Nina Ossavy elsker
biene, og oppfordrer alle til å bidra til å opprettholde bibestanden i Norge og
verden.
I krig for naturen
- Alarm, roper spede Nina Ossavy, kledd som en ridder med
visir og rustning, klar til å ta opp kampen for naturen. Eller har hun allerede
vært på slagmarken lenge? Scenen, bestrødd med hvite og rosa frø, er en hvit heksagon
– bikubemønsterets sekskantete form. Med luft på stemmen forteller
naturforkjemperen sakte og poetisk om hvordan engasjementet startet, og hvordan
hun frykter for framtida.
Hele sitt voksne liv har Nina Ossavy næret stor lidenskap
for miljø. I sin ungdom slet scenekunstneren seg ut for Natur & Ungdom,
hvor hun med stort alvor og iver pløyde seg gjennom tjukke rapporter og
utredninger. Hun følte at hun på sine unge skuldre alene bar ansvaret for å
redde verden, sier hun.
Som mange andre leste hun Rachel Carsons nå femti år gamle
bok Den tause våren, og ble opptatt av bærekraftig utvikling og
plantevernmidlenes effekt på jord og natur. Hun ble så grepet av retorikken at
hun flyttet til en gård som drev på førindustrielt, økologisk vis. Som 19-åring
gikk hun så langt som til å ta abort fordi hun ikke mente hun kunne la sitt
barn vokse opp på en jord som var i ferd med å gå til grunne, og fordi hun
hadde lest økofilosofen Zapffe, som sier at hver og en av oss plikter å bremse
overbefolkningen. Følgen var en årelang, personlig sorg, og først mange år
senere kom erkjennelsen av at mennesket ikke bare er tanke, men også kropp, og
at vi har rett til å ønske å reprodusere oss – og leve videre, på samme måte som
resten av naturen.
Hippiene hadde rett
I teateret har korets oppgave tradisjonelt vært å gi
hovedpersonen moralske eller religiøse anvisninger. Også BIOS har et kor. Miljøaktivismen
kan helt klart minne om religiøsitet noen ganger, og moralen i stykket er
tydelig – Ossavy må gjøre noe. Samtidig uttrykker koret følelsene som herjer i
vår hovedperson, Nina Ossavy.
I BIOS består koret av tre kvinner og tre menn i
storblomstrete 70-tallkjoler. Hippier hadde rett i sine dommedagsprofetier,
antyder regissørene: Det spiller ingen rolle at mennene er kledd i kjoler, for
slike miljøfundamentalister blir allerede latterliggjort.
Sammen med en fintfølende trommeslager og en cellist i tiara
og paljettkjole, lydsetter korets noen ganger klagende, dissonant sang, andre
ganger ordløse, atonale stemmebruk BIOS fint.
Visuelt veksler forestillingen mellom et enkelt uttrykk der
teksten står i sentrum og scenerommet er kaldt og nesten nakent, og passasjer
med honninggyllent, varmt lys og vakre filmprojiseringer. Boya Bøckman har
høstet atskillige lovord for sin praktfulle videokunst. Også i BIOS preger han
forestillingen med sine enkle, effektfulle nærbilder fra bikuben og projiserte
tegninger av døde trær og kvister.
Frustrasjon, men
ingen svar
Med rasende dans, sorgfull sang, lange tekstpassasjer og
aktuelle filmsnutter gir forestillingen et entydig, men kanskje også litt
ensidig bilde av en konkret miljøutfordring.
Mangel på bærekraft i landbruket, enorme monokulturer, for
omfattende bruk av pesticider og utarming av jorda, genmanipulering,
vannmangel, utrydding av regnskog, samt de store agroindustrielle aktørenes
overveldende makt og dominans, er andre problemer som ofte stilles i sammenheng
med den økologiske krisen bidøden kan sies å være en del av. Her er nok av
vanskelige utfordringer å vie oppmerksomhet.
Det er fornuftig av Ossavy å velge én, nemlig den hun selv
brenner varmest for. Det personlige engasjementet kan oppleves smittende i den
grad at man kommer ut av salen med ønske om å bruke livet sitt på noe viktig.
Samtidig er det lett å føle apati i møte med problemenes enorme omfang. Det
gamle slagordet ”Tenk globalt, handle lokalt” gjør seg gjeldende i det som blir
forestillingens lyseste punkt, nemlig avslutningsfilmen hvor Nina Ossavy en
vakker, smilende sommerdag får seg sin egen bikube.
BIOS framviser stor frustrasjon, men er personlig, og ikke
politisk korrekt, der den faktisk ikke gir oss entydige kommandoer eller svar.
Det er en styrke for forestillingen.
Black Box store scene
På Scenen: Per Christian Amundrød, Tone Braaten,
Tove Erikstad, Ingrid Hanken, Frank Havrøy, Nina Ossavy, Eirik Raude, Trond
Reinholdsen, Ebba Rydh. Komposisjon: Bjørn Bolstad Skjelbred. Videodesign: Boya
Bøckman. Regi, konsept, research og produksjon: Ossavy&Kolbenstvedt. Tekst:
Nina Ossavy. Tegninger: Brita Skybak. Scenografi: Nina Ossavy, Brita Skybak,
Cristian Weidmann Cabrera, Espen Mathisen. Videotekniker: Thomas Hildebrand.
Lysdesign: Laurent Ravot. Lyddesign: Jon Selvig Platou. Kostymer: Lillian
Baur. Sparringspartner: Sara Serrano Lopez.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar