Noen ganger når jeg hører om teaterprosjekter som skal
komme, tenker jeg bare: Herregud, for en genial superidé! Jeg er ingen stor fan
av Kaizers Orchestra, men det var faktisk noe sånt jeg ropte da jeg fikk vite
at Kaizers skrudde univers, morbide
persongalleri og skramlende sanger skulle bli musikal på Rogaland Teater. Med manus av herlige Tore Renberg og med fine Torbjørn Eriksen i en av de sentrale rollene. For et potensial en sånn forestilling måtte ha!
persongalleri og skramlende sanger skulle bli musikal på Rogaland Teater. Med manus av herlige Tore Renberg og med fine Torbjørn Eriksen i en av de sentrale rollene. For et potensial en sånn forestilling måtte ha!
Jeg skal ikke unndra at jeg hadde store forventninger. Kanskje
Sonny kunne bli en døråpner og et
eventyr på høyde med Christopher Nielsens Verdiløse menn – en forestilling som for alltid gav meg hele Jokkes univers i gave
bare fordi den gav meg en fantastisk inngang og en masse knagger å henge
sangene på.
Smågerilja versus
stormafia
Kaizers tekster er utgangspunkt for fortellingen. Ute er det krig, og nede i Marcellos kjeller holder Resistansen til. Her er alle sammen – Marcello og hans Fru Conradas, den sleske Fader Martin og den ominøse Dr. Mowinckel. Her er ikke minst trekløveret Sonny, Victoria og Vicente. De tre er de beste sabotørene, og sendes stadig ut på farlige oppdrag. Erkefienden er Monsieur Clavier. Smågerilja versus storkapial og mafia med en usynlig stat som enten er korrupt eller ikke har bryr seg.
Kaizers tekster er utgangspunkt for fortellingen. Ute er det krig, og nede i Marcellos kjeller holder Resistansen til. Her er alle sammen – Marcello og hans Fru Conradas, den sleske Fader Martin og den ominøse Dr. Mowinckel. Her er ikke minst trekløveret Sonny, Victoria og Vicente. De tre er de beste sabotørene, og sendes stadig ut på farlige oppdrag. Erkefienden er Monsieur Clavier. Smågerilja versus storkapial og mafia med en usynlig stat som enten er korrupt eller ikke har bryr seg.
Vicotoria og Vicente er gift, men hun er glad i Sonny også. Så
blir Vicente utsatt for et komplott, og blir fanget og torturert av Claviers
folk. Når han endelig sjangler ut i frihet, er krigen slutt, men overalt er
svartpansrede sikkerhetsvakter med sleik. Det viser seg at Sonny har korrumpert
av makten han fikk da han ble utnevnt til ny leder av Resistansen etter
Vicentes forsvinning. Ikke bare har Sonny slått seg opp som mafioso i seng med
både fienden og Victoria. Resten går omtrent som det må gå.
Operøst
Det passer bra at Sonny besøker selveste Operaen. Inspirasjonen bak Sonny er definitivt klassisk opera. Det er en bedrøvelig strøm av hjerte, smerte, svik og død. Dette er selvsagt ingen grunn til at det skal bli en rævva forestilling, men det gjør nå likevel det. Alle veivalg som kunne løftet og styrket det knallbra potensialet som ligger i ideen er så feil, så feil.
Det passer bra at Sonny besøker selveste Operaen. Inspirasjonen bak Sonny er definitivt klassisk opera. Det er en bedrøvelig strøm av hjerte, smerte, svik og død. Dette er selvsagt ingen grunn til at det skal bli en rævva forestilling, men det gjør nå likevel det. Alle veivalg som kunne løftet og styrket det knallbra potensialet som ligger i ideen er så feil, så feil.
Jeg klandrer Tore Renberg. Jeg klander regissør Bjørn Ravn Carlsen. Og jeg klandrer noen av
skuespillerne og statistene. Får du
ikke regi, må du likevel gjøre det
beste ut av det. Rogalendingene strekker ikke til – de har ikke energi. Daff,
daff. Riktignok glimter Helga Guren og Torbjørn Eriksen til – men de makter
ikke å bære forestillingen på skuldrene sine. Det har de heller ingen
forutsetninger for. Her er det for mye møkk.
Er det MULIG å gå i så mange klisjéfeller? Er det MULIG å
lage et så forutsigbart manus? Er det MULIG å gå feil ved hvert eneste, bidige kryss?
Regissøren har gjort en rekke høyst merkelige valg. Helt fra begynnelsen er det
nesten umulig å få grep om karakterene rett og slett fordi plassering og
trengsel på scenen gjør det umulig å si hvem som til enhver tid snakker og
synger. I tillegg er diksjonen uutholdelig svak. Vi går glipp av mesteparten av
dialogen. Sangtekstene overdøves av musikken. Sa jeg musikk? Jeg mente
lydbåndet.
Kaizers på boks
Den kanskje aller største skuffelsen er at forestillingen ikke har et liveband. Hva? En musikal uten band!? Uhørt. Det hadde ikke trengt å være selveste Kaizers – mange gode musikere kunne gjort en utrolig mye bedre jobb enn Kaizers på boks. Selv om det er Kaizers selv som komper Sonny er det i en nedstrippet versjon – helt ribbet for alle kruseduller og snurrepiperier musikken deres vanligvis er overfylt av. Strippet for detaljer framstår musikken tam og platt.
Den kanskje aller største skuffelsen er at forestillingen ikke har et liveband. Hva? En musikal uten band!? Uhørt. Det hadde ikke trengt å være selveste Kaizers – mange gode musikere kunne gjort en utrolig mye bedre jobb enn Kaizers på boks. Selv om det er Kaizers selv som komper Sonny er det i en nedstrippet versjon – helt ribbet for alle kruseduller og snurrepiperier musikken deres vanligvis er overfylt av. Strippet for detaljer framstår musikken tam og platt.
I forestillingens soleklart beste og vakreste scene, der Torbjørn
Eriksen full av glitrende sjel sitter alene ved et piano og kraftfullt spiller
og synger Dieter Meyers Inst., slår
det meg for fullt hvor levende
levende musikk er, og hvor flatt et opptak kan oppleves. Skuffa!
Revy eller drama
Det er et kjempeproblem av regissøren overhodet ikke har bestemt seg for om dette skal være endimensjonal tegneserie eller sjeledrama. Det blir i beste fall sprikende å gi én karakter flere lag, mens alle de andre er komplett sjablongaktige.
Det er et kjempeproblem av regissøren overhodet ikke har bestemt seg for om dette skal være endimensjonal tegneserie eller sjeledrama. Det blir i beste fall sprikende å gi én karakter flere lag, mens alle de andre er komplett sjablongaktige.
Torbjørn Eriksens Vicente er generelt det mest besjelede
vesenet på scenen, og like før pausen greier han nesten det kunststykket å være
knallgod ved å gjøre ingenting. Eriksen er god, men han er ikke Ryan Gosling.
Dessverre går de fine tendensene til pokker etter pausen, hvor han kun blir en
tafatt pusling som ikke gjør noe annet enn å bli hyllet – av komplett
ubegripelige grunner.
Helga Gurens Lucifer er mytisk og gåtefull, alltid til stede
med sigarettmunnstykke og black swan-drakt. Hun er en dyktig dame med en stor
stemme. Spillet hennes svekkes kun av det sinnsyke ganglaget hennes, som best
kan beskrives som kjempevakling. Det funker ikke.
Det er mange flotte sangstemmer her. Når regissøren velger å
la noen synge på fransk og andre brøle som deathmetallere, er det sikkert fordi
han tenker at de som kommer kan alle sangene utenat og at de derfor ikke
trenger å få med seg teksten. Morsom vri, liksom. Not.
Over alle støvleskaft
Det som skal være burleskt, barokt og brennende tar så av – så mange skuddsalver, så mange hore-utbrudd, så mange svik og latterlige drap, så mange brutale klisjeer at jeg til slutt holder for øynene. Ved det som skal være stykkets klimaks begynner jeg å le. Det er for jævlig. Synginga blir mer og mer umotivert. Avslutninga er sånn barneskoleslutt der alle står på en rekke og synger. Er det mulig. Jeg fatter ikke at det er noen som vil gjøre noe sånt i fullt alvor. Ikke i full humor heller, for den del. Det er så svakt, så svakt.
Det som skal være burleskt, barokt og brennende tar så av – så mange skuddsalver, så mange hore-utbrudd, så mange svik og latterlige drap, så mange brutale klisjeer at jeg til slutt holder for øynene. Ved det som skal være stykkets klimaks begynner jeg å le. Det er for jævlig. Synginga blir mer og mer umotivert. Avslutninga er sånn barneskoleslutt der alle står på en rekke og synger. Er det mulig. Jeg fatter ikke at det er noen som vil gjøre noe sånt i fullt alvor. Ikke i full humor heller, for den del. Det er så svakt, så svakt.
Jeg tror jeg har kommet til at det beste ved denne
forestillingen er Haakon Espelands nydelige lyssetting. Jeg har aldri sett
lyset hans før, men her har han boltret seg – og han er den eneste som virkelig
setter meg i rett stemning. Dersom noen andre skulle prøve seg på en Kaizers-musikal
foreslår jeg at de får ham med på laget. Han er denne kvelden mye mer av en
kunstner enn både Renberg og Hansen.
Kaizers står. Men de vokser ikke med denne forestillinga.
---
Sangene i stykket har noen vært så søt å samle i denne spillelista.
Alle bilder: Emilie Ashley.
Alle bilder: Emilie Ashley.
På scenen:Vegar Hoel,Torbjørn Eriksen, Mareike Wang, Espen Hana, Svein Harry Hauge, Jorunn Hodne, Hugo Mikal Skår, Svein Solenes, Even Stormoen, Helga Guren+ skuespillere og sangere fra Rogaland Teater.
Synes personlig Sonny var fantastisk! :)
SvarSlett110% enig. Forestillingen er et makkverk.
SvarSlett